Merchandising – dzieło czy zlecenie?

Ułożenie towaru na półce? Nic bardziej prostego! Okazuje się jednak, że w czasach, gdy na decyzje zakupowe mają wpływ percepcja i otoczenie danego produktu – samo ułożenie towaru nie wystarczy. Obecnie w marketach czy większych sklepach półki są komponowane, aranżowane, planowane, opracowywane… Nazywa się to merchandising, a osoby które się tym zawodowo zajmują są coraz częściej zatrudniane na umowę o dzieło. No właśnie – czy układanie towaru na półkach to rzeczywiście dzieło, czy może praca wykonywana w ramach umowy zlecenia?

 

Pojęcie merchandisingu jest dość dobrze znane wszystkim pracownikom supermarketów czy sklepów sieciowych. Ogólnie rzecz biorąc merchandising polega na takim ułożeniu produktów w sklepie aby zmaksymalizować zysk sprzedawcy – poprzez zwiększenie liczby produktów w koszyku oraz umieszczenie w nim towarów charakteryzujących się najwyższa marżą.

Aranżowanie półek sklepowych jest więc istotną sprawą – jednak w Polsce mało firm decyduje się na propozycję umowy o pracę dla takiej osoby. Wielu „planerów” – jak coraz częściej nazywa się takie osoby – pracuje więc jako freelancerzy, zdobywając kolejne zlecenia na własną rękę, przez polecenie itp.

Jaki rodzaj umowy?

Dzieło czy zlecenie – to pytanie zawsze spędza sen z powiek przede wszystkim pracodawcom. Umowa o dzieło jest oczywiście korzystniejsza z ich punktu widzenia, bo w przeciwieństwie do umowy zlecenia jest nieoskładkowana.

Jaki więc rodzaj umowy zaproponować osobie zajmującej się aranżacją półek sklepowych? Wszystko
zależy od sposobu i trybu wykonywania pracy przez wykonawcę.

Umowa zlecenia dla nadzorujących analityków

Z umową zlecenia będziemy mieli do czynienia wtedy, gdy „planer” ma pod opieką cały, bądź większość sklepu (np. dany dział) i aranżuje układ towarów na półkach przez określony czas. Tytuł pracy wykonywanej w ramach takiej umowy powinien brzmieć mniej więcej – Merchandising w styczniu itp. Zakres prac dotyczy zarówno zaplanowania układu produktów, nadzorowanie wykonania planu bądź osobistego posegregowania produktów. Praca taka może być wykonywana np. raz w miesiącu. Istotny jest w tym momencie proces wykonywania pracy i staranne działanie.

W zakres takich działań osoby zatrudnianej na umowę zlecenia jest również szeroko pojęta analiza. W merchandisingu istotne jest również planowanie sprzedaży, promocja produktu, analiza rynku pod kątem rozpoznawania trendów i zapotrzebowań klienta. Te działania trzeba skoordynować w taki sposób, aby osiągnąć jeden cel: przyciągnąć klienta. Co więcej, jeśli nie jest on przekonany do danej oferty, to wzbudzić w nim to przekonanie i spowodować, żeby kupił oferowany produkt czy usługę.

Umowa o dzieło dla „planerow graficznych”

„Planerzy” zatrudniani są jednak również w ramach umów o dzieło. Różnica polega m.in. na tym, że odpada proces nadzorowania wykonania planu lub osobiste zaangażowanie (czyli własnoręczne ułożenie produktów). Cała praca sprowadza się do, najczęściej graficznego (symbole, nazwy itp.), przedstawienia zarówno planu rozmieszczenia produktów jak i ich fluktuacji w czasie.

Oczywiście taka osoba musi również mieć wiedzę na temat zmieniających się trendów, potrafić analizować sytuację gospodarczą itp. Jednak wykorzystuje swoją wiedzę w sposób niematerialny – w postaci doświadczenia, które ma wpływ na ostateczny kształt zaprojektowanego graficznie planu ułożenie produktów.

Która forma lepsza?

Pomijając kwestie kosztów w odniesieniu do danej umowy – obie formy mają swoje lepsze i gorsze strony. Przy umowie zleceniu pracownik kreuje swoją wizję długofalowo, zaś market ma zapewnioną dłuższą obsługę, nie ma jednak wpływu na ostateczny wynik założonego planu. Przy umowie o dzieło zwykle usługa jest jednorazowa, jednak w tym stosunku cywilno – prawnym ważna może okazać się rękojmia i późniejsze rozliczenie „planera” z wyników, co w przypadku sklepów jest niemal od razu weryfikowane skalą sprzedaży danych produktów.

 

Photo by Anna Shvets from Pexels

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Site Footer

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x