Podatki w umowie o dzieło

Umowa o dzieło nie jest oskładkowana – z tego względu cieszy się dużą popularnością wśród wykonawców i zleceniodawców. Nie opłacamy ZUS-u, ale to nie znaczy, że nie mamy zobowiązań wobec budżetu państwa. Sprawdź jakie podatki trzeba odprowadzić z tytułu umowy o dzieło do Urzędu Skarbowego.

Wysokość odprowadzanego podatku do Urzędu Skarbowego jest ściśle związana jest z definicją Kosztów Uzyskania Przychodu. Jest część wynagrodzenia zwolniona z podatku. Jeśli przekazujesz prawa autorskie lub licencję do dzieła, możesz odliczyć 50% Kosztów Uzyskania Przychodu (KUP 50). Przy umowie o dzieło, gdy nie ma takiej możliwości, KUP stanowi jedynie 20% wartości umowy. To oznacza, że podatek naliczany jest od 80% wartości umowy. Jeśli KUP zwiększa się do 50% – podatek liczony jest tylko od połowy wynagrodzenia – czyli do Urzędu Skarbowego odprowadzamy mniejszą kwotę.

Do 200 złotych, KUP 0

Zacznijmy na początek od sytuacji gdy jednak KUP nie ma znaczenia, a ściślej rzecz biorąc wynosi 0%. Dotyczy to umów, w których zleceniodawca przekazuje wykonawcy wynagrodzenie niższe bądź równie 200 złotych (kwota brutto dla wykonawcy, czyli ściślej ujmując kwota brutto przed pobraniem zaliczki na podatek). Równocześnie wykonawca nie przenosi praw autorskich ani licencji na zleceniodawcę. Stosuje się wtedy podatek ryczałtowy wynoszący 18 procent od ustalonej kwoty.

Jeśli np. zarabiamy 100 złotych (kwota brutto dla wykonawcy) – odliczamy 18 złotych jako ryczałtową zaliczkę na podatek dochodowy do Urzędu Skarbowego. „Na rękę” dostajemy 82 złote (co jest kwotą netto dla wykonawcy, czyli kwotą po odjęciu zaliczki na podatek).

Do 200 złotych, KUP 50

Jeżeli jednak na wykonane dzieło za maksimum 200 złotych brutto chcemy przenieść prawa autorskie bądź licencję na zleceniobiorcę, wtedy pojawiają się Koszty Uzyskania Przychodu w wysokości 50%.

Tutaj ważna sugestia – trzeba pamiętać, że co prawda na każde dzieło można przenieść prawa autorskie, ale nie zawsze gwarantuje to zaszeregowanie na poziomie KUP 50. Szerzej o tej kwestii przeczytaj w artykule pt. Prawa autorskie i prawa pokrewne

Jeżeli więc nasza kwota brutto wynagrodzenia wynosi 100 złotych, wtedy 18% podatku obliczamy od jej połowy, co daje nam 9 złotych oddanych dla państwa z naszej wyjściowej kwoty brutto. „Na rękę” zarabiamy więc 91 złotych.

Powyżej 200 złotych

W tej opcji pojawia się kategoria Kosztów Uzyskania Przychodu na poziomie 20% i 50%. Podatek dla państwa, czyli 18% obliczamy więc albo od połowy kwoty brutto dla wykonawcy, albo od 80% kwoty brutto dla wykonawcy.

KUP 20 stosujemy w pracach na które nie przenosimy praw autorskich albo licencji na zleceniodawcę, albo gdy przenosimy, ale rodzaj prac nie kwalifikuje się na poziom KUP 50.

Przy tej opcji jeśli np. zleceniodawca zapłaci Ci 1000 złotych (kwota brutto dla wykonawcy) – kwota od jakiej obliczasz 18 procent podatku dla państwa to 800 złotych, czyli:

18% podatku z 800 zł = 144 zł (tyle oddajemy do Urzędu Skarbowego)

Po tej operacji zarobek netto wykonawcy wynosi 1000 – 144 = 856 zł

 

KUP 50 stosujemy w przypadkach gdy przenosimy na wykonane dzieło prawa autorskie lub licencję na zleceniodawcę. Wtedy podatek obliczamy od połowy ustalonej kwoty. Przy kwocie brutto 1000 złotych wychodzi, że:

18% podatku z 500 zł = 90 zł (tyle oddajemy do Urzędu Skarbowego)

Po tej operacji zarobek netto wykonawcy wynosi 1000 – 90 = 910 zł

Powyżej 85 528 zł

Jeżeli wykonawca ma dużo dobrze płatnych zleceń może okazać się, że w pewnym momencie przekroczy roczny limit kwoty kosztów autorskich. Jest on równy górnej granicy pierwszego progu podatkowego, czyli 85 528 zł. Po jej przekroczeniu wykonawca nie może już korzystać z dobrodziejstwa KUP 50. Bez względu na prawa autorskie i licencje jego Koszty Uzyskania Przychodu będą zawsze na poziomie 20% przy kwotach brutto powyżej 200 złotych bądź 0% przy kwotach równych bądź niższych 200 złotych.

Natomiast ograniczenia kosztów autorskich nie pomniejszają koszty KUP 20, które stosuje się przy pozostałych umowach. Czyli jeśli wykonawca ma zawarte dwie umowy – jedną z przeniesieniem praw autorskich, a drugą bez, wówczas do limitu wlicza się tylko koszty naliczane z tej pierwszej.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer