Copywriting a koszty uzyskania przychodu. KUP 20 czy KUP 50?

Jako copywriter pewnie spotkałeś się z określeniem KUP podczas podpisywania umów o dzieło. Koszty uzyskania przychodu nawet o 50% zmniejszają dochód, czyli podstawę do wyliczenia podatku dochodowego. Niższe podatki to większa wypłata netto. Brzmi kusząco? Dowiedz się, kiedy jako copywriter masz prawo do KUP 50. 

Hasło "stories matter" zachęcające do zostania copywriterem

KUP 20 a przekazanie praw autorskich 

Jak odliczyć KUP 20? Prawo do uzyskania 20-procentowych kosztów uzyskania przychodu reguluje ustawa i w celu ich uzyskania nie musisz podejmować żadnych działań. Nie jest konieczne przekazywanie autorskich praw majątkowych, ale możesz zrobić to na prośbę zleceniodawcy. W takim przypadku twoja wypłata nie ulegnie zmianie, chyba że z racji przekazania praw autorskich wynegocjujesz wyższą stawkę. 

Warunki odliczenia KUP 50 na umowie o dzieło 

Sytuacja komplikuje się, jeżeli chcesz odliczyć 50% kosztów uzyskania przychodu. Po pierwsze, twoje dzieło musi spełniać warunki wymienione w ustawie. Szczegółowe kryteria opisujemy w dalszej części artykułu. To jednak nie wszystko. Aby uzyskać KUP 50 musisz również udzielić licencji lub przekazać prawa autorskie do utworu. Zgodnie z polskim prawem twoje autorskie prawa osobiste są niezbywalne, czyli nadal pozostajesz autorem dzieła. Licencja lub protokół dotyczą jedynie przekazania autorskich praw majątkowych i pozwolenia na czerpanie korzyści majątkowych z dysponowania swoim dziełem.  

Czym różni się licencja od protokołu przekazania praw autorskich? 

Jeżeli chodzi o koszty uzyskania przychodu, oba rozwiązania dają ci takie same korzyści. Licencja to udzielenie klientowi autorskich praw majątkowych na okres 15-tu lat. Po tym okresie klient traci możliwość dysponowania twoim utworem. Licencja jest niewyłączna, co oznacza, że możesz dalej sprzedawać i wykorzystywać treści do których została udzielona. Zaletą udzielenia licencji jest brak konieczności drukowania, skanowania i wysyłania dodatkowych dokumentów. 

Protokół oznacza pełne i nieograniczone w czasie przekazanie klientowi autorskich praw majątkowych, z utratą prawa do ponownej sprzedaży utworu. Ten sposób przekazania praw autorskich wymaga dodatkowych czynności, czyli wydrukowania dokumentu, podpisania go i załączenia jego zdjęcia lub skanu do rozliczanej umowy. Oryginał protokołu musisz przechowywać przez 5 lat od przeprowadzenia transakcji. 

KUP 20 a KUP 50 w copywritingu od czego zależy ich wysokość? 

Przed 2018 rokiem wszyscy twórcy mieli prawo do KUP 50, czyli tak zwanych autorskich kosztów uzyskania przychodu. Modyfikacja Ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym przyniosły niekorzystne dla copywriterów zmiany, narzucając ryczałtowy KUP 20 dla większości spotykanych w copywritingu typów zleceń. Typowe dla umów o dzieło koszty uzyskania przychodu to 20%. KUP 20 obowiązuje dla takich typów treści jak teksty SEO, artykuły blogowe, marketing szeptany, opisy kategorii i produktów oraz posty na social media. 

Jako copywriter dobrze wiesz, że napisanie chwytliwych tekstów sprzedażowych, błyskotliwego sloganu, a nawet zapadającego w pamięć wpisu na Instagramie bez wątpienia jest pracą twórczą. Niestety nieważne czy piszesz odtwórcze teksty synonimizowane, czy slogany reklamowe dla prestiżowej marki. Twórcy ustawy w swoich ustaleniach najwyraźniej pominęli olbrzymi obszar marketingu internetowego i wykluczyli większość internetowych treści ze swojej listy. Na szczęście pozostało kilka wyjątków. 

Kiedy copywriter może uzyskać KUP 50%?  

Prawo do wyższych kosztów uzyskania przychodu dotyczy kilku rodzajów prac związanych z copywriterskim rzemiosłem. Należą do nich: 

  • tłumaczenia z języków obcych 
  • literatura piękna, na przykład opowiadania poezja lub powieści  
  • teksty dziennikarskie i publicystyka (po spełnieniu kilku warunków) 

KUP 50 a artykuły dziennikarskie i publicystyka 

Aby dopuszczalne było odliczenie KUP 50 artykuły dziennikarskie muszą być przeznaczone do publikacji w medium posiadającym numer ISSN, czyli zarejestrowanym jako tytuł prasowy. Wymóg ten dotyczy zarówno wydawnictw papierowych, jak i stron internetowych. W przypadku publicystyki dzieło musi posiadać link do publikacji i spełniać wszystkie kryteria pracy publicystycznej. 

Czy autorskie teksty pisane na zlecenie to publicystyka? 

Pewne wątpliwości może budzić definicja działalności publicystycznej. Według słownika PWN publicystyka to wypowiedzi przedstawiające opinie na aktualne tematy społeczne, gospodarcze, polityczne lub kulturalne. Celem treści publicystycznych jest interpretacja i ocena zjawisk oraz kształtowanie opinii publicznej. Do publicystyki zalicza się na przykład rozprawy, polemiki i traktaty. 

Jeżeli podejrzewasz swoje teksty o przynależność do którejś z tych kategorii, najbezpieczniejszą opcją będzie zdobycie indywidualnej interpretacji podatkowej od organu państwowego. Taka urzędowa podkładka zapewni ci spokój ducha i pewność, że fiskus nie zapuka do twoich drzwi. 

 

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Site Footer

0
Would love your thoughts, please comment.x